Stillhetens festival 13-15.9

Retreatgården Snoan invigdes 14.9.1974 och det ska vi fira med en festival för stillhet! Detta är också en mötesplats för personal och frivilliga i Borgå stift som är intresserade av att komma med i nätverk för spiritualitet. Du kan delta i hela festivalen eller valda bitar. Programmet går av stapeln Stora prästgården i Karis och retreatgården Snoan. Du hittar mera information om workshoparna längst ner på sidan.

Program under Stillhetens festival

Fredag:

14.30 Eftermiddagskaffe på Snoan

15.00 Workshopar – prova på Pilgrimsvandring/Stillhetens yoga/Andlig vägledning i grupp

18.00 Vesper

Middag & intro till helgen

20.30 Completorium

Lördag:

08.15 Laudes & frukost

9.15 Start från Snoan till Karis

10.00 Vad är spiritualitet i vår tid – gästtalare Maria Björkgren-Vikström

11.30 Lunch

12.30 Workshop – Kom igång med Pilgrimsvandring/Stillhetens yoga/Andlig vägledning

14.00 Eftermiddagskaffe

14.30 Samtal om spiritualitet i vår tid med Maria Björkgren-Vikström, Anders Lundström, Wille Westerholm och Maria Repo-Rostedt. Moderator: Heidi Juslin-Sandin.

16.00 Workshop – Helig dans

17.00 Middag

18.30 Mässa i Karis kyrka

Kvällste för övernattarna

Söndag:

8.30 Laudes

12.00 Festgudstjänst, lunch och program på Snoan för att fira retreatgårdens 50 år.

15.30 Avslutning

PRAKTISK INFORMATION

Festivalpass fredag (inkl. mat) 40 €

Festivalpass lördag (inkl. mat) 70 €

Festivalpass hela helgen (inkl. mat) 100€

Övernattning på Snoan/Lärkkulla i Karis 75€/natt (inkl. frukost & kvällsmål) Övernattningsplatserna fylls i anmälningsordning.

Eventuell skjuts mellan Karis och Snoan ordnas.

Anmälan sker via länken: https://forms.gle/GDxiMjkRFLBj9oKW7

Anmälan stänger 23.8. Avanmälan gratis tills 30.8. Efter det förhåller vi oss rätten att ta betalt för fullt pris enligt anmälan (gäller ej officiella sjukintyg).

Betalningen skrev via faktura till önskad faktureringsadress (fylls i anmälan)

Information om workshoparna:

För dig som vill prova på något nytt eller delta i något du känner väl.

Fredag:

Pilgrimsvandring: Wille Westerholm
Vi startar från Snoan och gör en kort pilgrimsvandring i närområdet.

Stillhetens yoga®: Anders Lundström

Stillhetens yogas stolövning i Lappvik kyrka. Du behöver mjuka kläder, inget annat. Stillhetens yoga är en skonsam form av kristen yoga som passar alla oberoende av kondition eller rörlighet.

Andlig vägledning i grupp: Maria Repo-Rostedt

Vi samlas i kapellet på Snoan och ber över en bibeltext. Ledaren leder kort in dig i texten och sedan får du möjlighet att i tystnad öppna dig för det Gud genom den vill säga dig. Efter tystnaden får du dela det du vill av din bön med de andra.

Lördag

För dig som är nybörjare och för dig som har lång erfarenhet. Samma teman och ledare som på fredagen.

Under workshoparna:

• Skapar vi nätverk för pilgrimsvandringledare, Stillhetens yogaledare och andliga vägledare
  • Delar erfarenheter, tips och stöd för att sätta igång, fortsätta eller utveckla verksamheten
  • Bildar arbetspar eller -team av dem som vill förverkliga något tillsammans
  • Planerar verksamhet i den egna församlingen eller närområdet

Presentation av ledarna

Wille Westerholm är kaplan i Ekenäsnejdens svenska församling med lång erfarenhet av att leda pilgrimsvandringar både i Finland och utomlands.

Anders Lundström är kaplan i Vasa svenska församling och en av de första svenskspråkiga Stillhetens yogaledarna.

Maria Repo-Rostedt är präst, retreatledare och andlig vägledare i den ignatianska traditionen med lång erfarenhet av retreater och andlig vägledning.

Mera information och frågor om evenemanget kan riktas till Församlingsförbundet, kontakt@forsamlingsforbundet.fi eller Heidi Juslin-Sandin/Pia Bengts på domkapitlet.